ROSYJSKA BRANŻA TURYSTYCZNA NARZEKA NA BRAK POPYTU

Gary Diskin - Sep 19, 2011
0

Rosyjska branża turystyczna boryka się obecnie ze spadającym popytem i rosnącymi cenami. Jak wynika z ostatnich badań, ponad połowa firm działających w branży jest bardzo niezadowolona z obecnej sytuacji.

 

W pierwszej połowie 2011 roku wzrost rosyjskiej branży turystycznej uległ znacznemu spowolnieniu w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim. Głównym tego powodem były zawirowania polityczne w Egipcie, Maroku i Tunezji – tak przynajmniej wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez Higher School of Economics (HSE). Badania te wykonane zostały na ponad 500 rosyjskich firmach działających w branży turystycznej i koncentrują się na ogólnym nastroju w branży turystycznej.

Autorzy raportu zarejestrowali spadek wszystkich znaczących wskaźników na rynku. Spowodowane było to jednak w dużej mierze niestabilną sytuacją społeczno-polityczną w Afryce Północnej oraz coraz wyższymi cenami wycieczek.

“Turystyka, a zwłaszcza turystyka przyjazdowa wróciła do poziomu sprzedaży sprzed kryzysu – ze względu na wzrost cen wycieczek” – powiedział George Ostapkovich, analityk cytowany przez Rbcdaily.ru. „Biura podróży próbowały zrekompensować sobie brak popytu poprzez agresywną politykę cenową, co potwierdzają wyniki badań, bo aż 40% respondentów skarżyło się na znaczące podwyżki” – dodaje.

Z kolei touroperatorzy skarżyli się na znaczące zmniejszenie popytu. Aż 40% menedżerów twierdzi, że zapotrzebowanie na usługi turystyczne spadło do bardzo niskiego poziomu. W związku z tym 20% firm działających w branży turystycznej określa swoją sytuację jako „niekorzystną”, 70% jako „akceptowalną”, a tylko 11% jako „korzystną”.

Innym czynnikiem negatywnie wpływającym na rynek są podatki – ponad połowa badanych stwierdziła, że podatki są jednym z głównych powodów zmniejszonego popytu na usługi turystyczne. Jedna trzecia biorących w badaniu przedstawicieli biur podróży skarżyła się również na nieuczciwą konkurencję i wysokie czynsze. Kolejne 30% zauważyło, że na branżę negatywnie oddziałują także wysokie ceny transportu i brak dobrze rozwiniętej infrastruktury.

Niektórzy eksperci nie zgadzają się z wynikami badania przeprowadzonego przez HSE. Na przykład Vladimir Kaganer – prezes Tez Tour, mówi, że popyt na wycieczki wzrósł w tym roku, ale średni koszt podróży już nie: „Mamy obecnie więcej turystów, niż kiedykolwiek wcześniej, jednak wybierają oni gorsze usługi i zdecydowanie tańsze produkty”. Jego zdaniem ceny wycieczek rosną w przypadku tylko niektórych miejsc. Za przykład podaje tutaj Turcję i Egipt.


Komentarze

Dodaj komentarz